Rozhovor s úspěšným absolventem NEWTON College

10. února 2015

Kdybych šel na klasickou biflovací vysokou školu, nikdy bych nebyl tam, kde jsem, říká úspěšný mladý podnikatel David Kašper.


Škola základ života, říká se. Své o tom ví i David Kašper. Tento úspěšný absolvent vysoké školy NEWTON College společně se svými spolužáky podniká v oblasti technologie na finančních trzích a stál u zrodu brokerských společností, které spravují miliony dolarů klientského kapitálu. Protože David reprezentuje novou generaci rostoucích českých podnikatelů, pohovořili jsme společně o tom, jaký vliv na jeho kariéru měl správný výběr vysoké školy.

 

 

Podnikatel David Kašper (druhý zleva) je přesvědčen, že osobní zkušenost se studiem na Newton College patří k nejdůležitějším v jeho životě

 

Řada studentů právě v těchto dnech stojí před poměrně zásadní otázkou. Totiž, jakou vysokou školu si zvolit. Jak ses o výběru vysoké školy rozhodoval ty a proč sis nakonec zvolil právě NEWTON College?

Ve čtvrtém ročníku střední školy jsem se začal zajímat o finanční trhy a podnikání a společně s mými kamarády, budoucími spolužáky a dnes i spoluzakladateli našich firem, jsme společně usoudili, že NEWTON College pro nás bude nejlepší varianta. Zaujal nás tehdy především obor Management se zaměřením na psychologii. Po absolvování ukázkové výuky, což je mimochodem velmi zajímavá zkušenost, kterou mohu všem doporučit,  jsme si řekli, že do toho jdeme a nic nám v tom nezabrání. Zpětně to beru jako jedno z nejdůležitějších rozhodnutí v životě.

 

 

Vhodný výběr vysoké školy nepochybně určuje další životní směřování. Co tebe osobně při studiu na "vejšce" nejvíce ovlivnilo? Dala ti škola něco, čeho si skutečně vážíš nebo co ti pomohlo?

Vzhledem k tomu, že člověk se v devatenácti letech, kdy nastupuje na vysokou školu, více méně stále ještě utváří, tak nejvíce mě asi obohatil filosofický postoj, který NEWTON College zastává. Přijde mi, že za ty tři roky na škole se mi podařilo udělat si pořádek v hlavě, pracovat na svých hodnotách a osobnostním rozvoji. Uvědomil jsem si, že člověk se neustále něco učí a vše musí hledat nejdříve v sobě. Těžko se ten pocit popisuje, ale je to něco, z čeho čerpám dodnes a chci tímto směrem vést i své děti.

Druhou věcí, kterou nemohu opomenout, bylo setkání s lektory, kteří za námi přišli z praxe. Výuka byla vždy prezentována na reálných případových studiích a člověk vždy věděl, že si to nepřečetli z lexikonu kouzel, ale že tyto věci mají skutečně ozkoušené. Nejdůležitější, co jsem se naučil, je, že mám mít důvěru k lidem, které mám v týmu okolo sebe. Naučil jsem se hledat lidi, kteří jsou v dané specializaci lepší, nežli já. V takovém pojetí spolupráce vždy dosáhnete lepších výsledků.

 

 

Když jsi začal přemýšlet o tom, že začneš podnikat, měl jsi zároveň strach, že nezvládneš kombinovat školu a práci? Vyšla ti škola v tomto směru vstříc?

Upřímně, neměl. Ne, že bych neměl strach z podnikání, ale vždy jsem si řekl, že to nějak zvládnu. Díky tomu, že jsem byl schopen absorbovat látku pouze z výkladu a už u školy jsem podnikal, tak u zkoušek jsem témata přirovnával k reálným věcem, které řeším v praxi. To se zkoušejícím líbilo více, než nazpaměť naučná látka. Na státní škole by mě s tím možná vyhodili, ale nikdy bych nebyl tam, kde jsem nyní, kdybych studoval nějakou biflovací školu.

 

 

Dnes už jsi jistě v pozici, kdy se musíš umět orientovat na pracovním trhu, například při výběru nových spolupracovníků. Pozoruješ rozdíl mezi absolventy vysokých škol, kteří takříkajíc vstali od učebnic a těmi, kteří během studia prošli nějakou praxí?

Hodně záleží na tom, jakou pozici potřebujete obsadit a podle toho se díváte, jakou školu kdo vystudoval. Myslím si nicméně, že prakticky smýšlející člověk neřeší u školy to, že má titul, ale to, co mu škola skutečně dala. U nás ve firmě to vypadalo v praxi tak, že kolegové, co ještě studovali, tak si na státnice vzali volno, státnice udělali a druhý den pokračovali v práci stejně, jako dva dny před tím bez titulu. Tím chci říci, že praxe a hlavně práce na sobě samém je dnes více, než samotný vysokoškolský titul.

NEWTON College ale v tomto rozvoji osobnosti svým studentům hodně pomáhá. Ze školy pak vycházejí lidé, kteří mají nejen nějakou praxi, ale umí také pracovat sami na sobě. My jsme začali podnikat už během studia a měli jsme týden kompletně naplněný prací a školou. Myslím, že je dobré praxi kombinovat už se studiem a tu pomyslnou „hubu“ si lehce nabíjet celé tři roky.

 

 

Škola, kterou jsi absolvoval, nemá ve svých řadách tisíce studentů, jako je tomu v případě velkých univerzit v Praze nebo v Brně. Má to nějaké výhody?

To, že je na škole méně studentů, než na velkých státních školách, je určitě dobře. Rozhodně to není tak, že by vás přednášející znali pouze pod nějakým číslem. My jsme měli s přednášejícími vždy velmi osobní kontakt a bylo to podle mě velmi užitečné.

Výhodou bylo, že jsem v průběhu studia mohl konzultovat právní otázky mého podnikání, v psychologii jsem zase mohl pracovat na svém osobnostním rozvoji. V praktických manažerských technikách jsem trénoval moderaci nebo vyjednávání.

Občas se setkávám s lidmi, kteří říkají, že škola je příliš drahá. Vždycky jim na to říkám, že se mi to splatilo mnohanásobně. A to nemyslím jen tím, že nyní mám firmu a práci, ale kdybych chodil na stejně tematické kurzy nyní, tak za to zaplatím možná i mnohem více peněz. Je to zkrátka dobrá investice, která se určitě vrátí.

 

 

Jaké jsou z tvého pohledu vztahy mezi studenty na školách tohoto typu, kde je spíše méně nežli více studentů?

Už jen tím, že jsme si do firmy postupem času vzali několik našich spolužáků a absolventů školy, tak to samo o sobě ukazuje, že to dává v rámci uplatnění v praxi smysl. Co se týče vztahů, tak platí, že v menší skupině se vždy lépe navazují hlubší mezilidské vztahy. Samozřejmě je to ale hodně individuální.

 

 

Říká se, že studium na soukromé vysoké škole je lehčí, nežli studium na státních školách. Souhlasíš s takovým názorem?

Můj názor je, že na studenta se mají klást takové nároky, aby zvládl pochopit látku a dokázal ji aplikovat v praxi. Ne mít naučené knížky nazpaměť, kdy vás za špatnou citaci vyhodí od zkoušky. Kamarád a bývalý kolega mi říkal, že na státní škole vydržel do té chvíle, než musel motivaci pracovníka firmy počítat pomocí vzorečků. Pardon, ale to je zcela mimo realitu.

Taková škola vychází pouze z principu zastaralého vzdělávacího systému, který nemá s praxí nic společného. Má to smysl ve chvíli, kdy například potřebujete vzdělaného člověka na pozici finančního ředitele, lékaře nebo právníka. Ale jinak ne.

Je možné, že studium pro mne bylo lehčí, než kdybych šel někam měřit management pravítkem. Ale to prostě proto, že jsem měl čas na vlastní rozvoj a dostatek kvalitních informací.

 

 

Podnikání provozuješ mimo jiné i s bývalými spolužáky. Spolupracujete nějakým způsobem se svou bývalou školou? Například v tom smyslu, že si šikovné studenty s potenciálem snažíte vzít pod svá křídla...?

Nemáme žádný oficiální program nebo úzkou spolupráci v rámci praxe. Je to hlavně z důvodu časového vytížení. Ale v naší firmě za celou jejího fungování bylo už dohromady okolo deseti absolventů NEWTON College.

Většinou oslovujeme studenty, které máme ověřené z praktických cvičení v hodinách a nebo nám je někdo doporučil. Nebo ale také měli tu správnou míru drzosti, aby se k nám hlásili. Upřímně. Žijeme ve světě, kde by sice měly firmy podporovat studenty, ale studenti by neměli být líní a neměli by se bát sami ucházet o praxi. On pak i přístup k nim ze strany firem vypadá jinak.

 

 

 

Když se ohlédneš zpět, bylo tvé studium na vysoké škole pouze o "biflování" a práci, nebo byl prostor i pro jiné aktivity?

První ročník byl z velké části o poznávání. Noví lidé, nové město, nová škola. Samozřejmě byl i čas na studentský život. Moc se mi tehdy líbilo heslo NEWTON College, které říká: „Studuj tak, jak chceš žít“. Toho hesla jsem se snažil držet a držím se ho v životě do dneška i v práci. Mám kolem sebe ve firmě kamarády z našeho kraje, spolužáky z NEWTON College a vytvořili jsme tým, který je složený i z absolventů jiných škol. Leadership a hodnoty jsou v naší firmě velmi prosáklé filosofií z NEWTONu.

 

 

Otázka závěrem: proč bys dnes svým následovníkům doporučil studium právě na NEWTON College?

Škola dává studentům strašně moc. Studium je hodně o konzultacích s kvalitním lektory, o rozvoji, o kontaktech a o zážitcích. To vše by člověk měl nasávat plnými doušky.

Je podle mě důležité, aby student NEWTON College šel do střetu s realitou co možná nejdříve. Škola mu v tom určitě nebude bránit. Pracovat během školy, pracovat klidně i zdarma, ale získávat praktické zkušenosti, to považuji za nesmírně přínosné.

Jestli mohu studentům něco doporučit, pak aby při škole své znalosti otestovali rovnou v praxi. Opravdu se to vyplatí. A vím, že NEWTON toto nejen podporuje, ale dokonce k tomu studenty i motivuje. V tom je podle mě tato škola jedinečná. Věřím, že i dalším studentům pomůže tak, jak pomohla mně.

 

 

Chcete se dozvědět více o studiu na vysoké škole NEWTON College? Klikněte sem.

 

Profil:

 

David Kašper

CEO Purple Technology s.r.o. a spoluzakladatel finanční skupiny Axiory. Narodil se ve Frýdlantu nad Ostravicí a před nástupem na vysokou školu studoval Technické Lyceum na Střední průmyslové škole ve Frýdku-Místku. Na Newton College studoval obor Management se zaměřením na psychologii. Úspěšně absolvoval v roce 2011. Již během studií společně s kolegy a studenty z Newton College založili společnost Purple Technology s.r.o., která je hlavním technologickým, marketingovým a outsourcingovým partnerem brokerských společností a bank. Jako jediný Čech je v rámci svého oboru oficiálně expertem ve ForexMagnates a může tak komentovat dění ve finanční branži. V rámci aktivit Purple Technology po celém světě spolupracuje s lidmi z Japonska, Izraele, Kypru, Malty, Dubaje, Německa a dalších. Rád plave, hraje badminton, lední hokej a běhá.

Zpět Vytisknout stránku



Rychlý
dotaz
Co pro vás
chystáme
Novinky na
email