Radim Jančura: skromný a houževnatý podnikatel ve veřejné dopravě

Reportáž z přednášky Radima Jančury na NEWTON College

V úterý 12. října 2010 přednášel na NEWTON College Radim Jančura, majitel úspěšných společností STUDENT AGENCY, ORBIX či rozvíjející se RegioJet. O čem přednáška byla, naznačoval její název – „Podnikatelský příběh Radima Jančury a jeho STUDENT AGENCY – success story“.

Radim Jančura

 

Jančura zahájil setkání představením svých firem. Že je jeho business úspěšný, potvrdila čísla, která uvedl. Jen společnost STUDENT AGENCY má roční obrat 4 mld. Kč, přičemž 2,5 mld. Kč z této částky tvoří prodej letenek. Každá 3. letenka prodaná v České republice je totiž přes STUDENT AGENCY. Společnost má kolem tisícovky zaměstnanců a její zisk za rok 2009 byl 100 mil. Kč. „Já jsem teprve začal, nejsem úspěšný,“ prohlásil přitom Jančura v diskuzi, která na jeho přednášku navázala.


Radim Jančura se i v obecnější rovině věnoval oboru, ve kterém podniká, a to veřejné dopravě. Hovořil tak nejen o autobusové dopravě, kde jsou České republice fenoménem jeho žluté autobusy, ale ve značné míře i o dopravě na železnici, kam se postupně snaží pronikat. „Mým snem je zrušit naše autobusy, doufám, že jednou nebudou. Proto spěcháme na železnici, abychom je mohli hodit do šrotu,“ řekl na rovinu studentům NEWTON College Jančura.


O svém plánu převést dopravu na železnici se pak rozhovořil podrobněji. A nešetřil kritikou Českých drah. „České dráhy protizákonně neudržují své vlaky. 80 % z nich není udržováno podle předpisů, “ prohlásil nekompromisně. Svoji přednášku i tak dokázal mnohdy odlehčit. Publikum pobavil čísly ohledně provozu nákladného Pendolina. „Aby Pendolino bylo na nule, tak by potřebovalo mít 180% obsazenost. Což nelze...,“ uvedl. A že ví, jak provozovat stejnou trať, jako obsluhuje Pendolino, nejen beze ztráty, ale i se zisky, dokázal tím, že oznámil, že RegioJet chce v polovině roku 2011 spustit nedotované spoje na trati Praha-Ostrava a nepochybuje o úspěchu.


Radim Jančura hovořil o železniční dopravě i v obecnější rovině. „České dráhy mají jednu třetinu příjmů od vás, od cestujících, a dvě třetiny z veřejných rozpočtů,“ vysvětloval studentům, jak to v této oblasti v České republice funguje. „Podobně to funguje i v městské hromadné dopravě a regionální dopravě. Z vašich daní se platí něco, co třeba vůbec nepoužíváte,“ upozornil na ne příliš ideální nastavení služeb ve veřejné dopravě.
Jančura se zatím věnuje projektům pro železniční dopravu v České republice, chystá se expandovat i na Slovensko. Do budoucna by ovšem dle svých slov rád obsloužil po železnici celou Evropu a nahradil tak i dopravu leteckou, která je u kratších vzdáleností nevýhodná díky čekání na letištích a bezpečnostním procedurám. „Železnice má na dálkových tratích obrovskou budoucnost,“ uvedl.


Dotazy studentů směřovaly nejen k veřejné dopravě, ale i ke společnosti STUDENT AGENCY - jakým způsobem funguje, jaké byly její počátky. Jančura se snažil vysvětlit jednoduchou filozofii společnosti: „Snažíme se nabízet kvalitní a levné věci.“ Toto krédo rozvedl praktičtěji a uvedl svůj pohled na to, proč je STUDENT AGENCY úspěšnější než její konkurence. „Když soutěží dvě firmy, vyhraje ten, kdo má nižší náklady,“ uvedl a dále dodal: „My jsme schopní žít s nižšími maržemi, ale potřebujeme objem.“


Zamýšlel se i nad jinými faktory, které ovlivňují úspěch jeho společnosti. „Financují nás naši klienti. Obrovská výhoda je, že nejdřív zaplatí na dřevo a pak jedou,“ řekl například. Také je podle něj důležité aktivně se snažit svoji společnost rozvíjet. „Firma stále bojuje a roste. Co vydělá, to vložím zpět,“ pojmenoval jeden z klíčů svého úspěchu.


Ne vždy se Jančura setkal s naprostým pochopením studentů pro jeho vize. Trochu narazil, když vyprávěl o systému, kdy kvalitu odváděné práce jeho zaměstnanců ve STUDENT AGENCY mohou hodnotit sami klienti. Například ve žlutých autobusech mohou pomocí SMS nebo e-mailu zaslat stížnost na stewarda, pokud nebyli s jeho prací a chováním spokojeni. Jančura k tomu uvedl: „Systém „nabonzujte si našeho zaměstnance“ je velice praktická věc.“ I diskuze na toto téma ovšem byla odlehčená a posluchači se bavili, například i některými otevřenými formulacemi. Třeba když s nadsázkou prohlásil: „Proč používat mystery shoppery, když je v autobuse šedesát lidí – bonzáků.“


V diskuzi padla zajímavá otázka, co považuje Jančura za největší chybu, kterou kdy udělal v souvislosti se společností STUDENT AGENCY. Dle jeho slov je to fakt, že po řadu let neměla společnost finančního ředitele. „Největší chyba byla, že firma nebyla 13 let finančně řízena. Nyní už má dva roky finančního ředitele. (...) Nevěděl jsem, kde toho finančního ředitele najít a jak poznat, že je dobrý. Byla to hloupost, která mě stála stovky milionů,“ uvedl k této otázce.


V odpovědích na dotazy studentů se objevily také obecné rady „do života“ pro studenty manažerských oborů i pro ty, kteří chtějí začít podnikat. „Až se stanete bakalářem, měli byste se nejdřív opít a pak běžet na živnostenský úřad pro živnostenský list a začít podnikat,“ vybídnul studenty Jančura. Uvedl také, že preferuje zaměstnankyně ženy, což vzešlo z praktických zkušeností. „My jsme dívčí firma. Nevím proč, ale mně se s dívkami pracuje líp. Ženy dokážou makat celý život a jsou spokojené. My chlapi hledáme způsob, jak pracovat méně za více.“


Jančura zaujal studenty NEWTON College svojí přirozeností. K zamyšlení je určitě jeho výrok, že „stačí mít pocit, že můžete mít úplně všechno a pak nepotřebujete vlastně vůbec nic.“ Jančurova přednáška měla rozhodně úspěch. Publikum mu naslouchalo a následně se zájmem diskutovalo celé dvě hodiny.

 

O přednášejícím:

Už za studií na Elektrotechnické fakultě brněnského Vysokého učení technického se u Radima Jančury projevily sklony k podnikání. Organizoval kulturní akce a svážel za nimi studenty z celého Brna. Když potom jako student navštívil Velkou Británii, kde načerno pracoval, nemohl si nevšimnout velkého množství mladých dívek z České i Slovenské republiky, které sem přijížděly studovat jazyk a vydělat si nějaké peníze. Řekl si, že by mohl práci zprostředkovávat lépe a levněji a kromě toho poskytovat svým zákaznicím služby na vysoké úrovni. Svou agenturu nazval STUDENT AGENCY. Pod názvem STUDENT AGENCY funguje společnost založená Radimem Jančurou v roce 1996 dosud, přestože zprostředkování práce a jazykových pobytů v zahraničí, které byly prvním opravdovým podnikatelským záměrem jejího zakladatele, dávno nepatří mezi hlavní obory podnikání.

 

Kromě dopravy provozuje také cestovní agenturu na prodej zájezdů pro soukromé osoby a prodává letenky. Dceřiná společnost RegioJet nakoupila vlaky a chystá se provozovat železniční dopravu na několika tratích.Vlastní také společnost ORBIX, která se specializuje na organizování pracovních cest a prostřednictvím společnosti DPL real vlastní jeden z historicky nejvýznamnějších domů v Brně – Dům pánů z Lipé na náměstí Svobody. V roce 2008 založil spolu s dalšími třemi partnery společnost Beach Resort Investment, která připravuje stavbu hotelu v exotické destinaci. V roce 2005 se stal Radim Jančura Podnikatelem roku České republiky.

Zpět Vytisknout stránku



Rychlý
dotaz
Co pro vás
chystáme
Novinky na
email