Stínování manažerů je ideální nástroj k nahlédnutí „pod pokličku“ práce manažera

Projekt Stínování manažerů spojuje svět akademické sféry a byznysu, kdy studenti NEWTON College několik dní stínují pracovní den po boku zkušeného top manažera v některé z větších společností. Jedním z nich je Michal Oppl, spolumajitel Partners. Svou první firmu založil se svými dvěma spolužáky před osmnácti lety na obchodní akademii. V rámci soutěže Baťa, mladý podnikatel. „Úkolem bylo vytvořit fiktivní firmu, vymyslet produkt, který se bude prodávat, její poslání a vizi.“ Když si měli se spolužáky napsat na papír pozici, kterou budou zastávat, tak si vybral finančního ředitele. Nevědomky tak už tehdy určil směr své kariéry.

Michal

Co je důležité pro úspěšnou kariéru ve vašem byznyse?
Správný lídr by měl být vždy o krok napřed. Ať už to je nadáním, nebo empatií, nadprůměrnými komunikačními dovednostmi, tím, že se sám vzdělává. Zkrátka musí mít vždy náskok, aby měl neustále co předávat svým lidem. Neměl by se zaseknout na místě, musí se neustále rozvíjet, proto jsem rád, že i na ředitelské úrovni probíhá neustálé osobnostní vzdělávání. Za druhý velmi důležitý bod považuji dar empatie, komunikace, schopnost vybudovat si tým postavený na vztazích. Je důležité mít empatii nejen vůči klientům, ale i vůči spolupracovníkům. Jedině tak s nimi můžete pracovat.

Považujete projekt Stínování manažerů NEWTON College pro vaši firmu jako svého druhu i možný nábor, výchovu „svého“ manažera už na škole?
Stínování manažera je ideální nástroj k tomu, aby studenti mohli nahlédnout „pod pokličku“ práce manažera. Zjistí tak, co vlastně manažer dělá, jaké má kompetence, jakou odpovědnost, jak pracuje s týmem a může to být první odrazový můstek pro jeho budoucí kariéru. Konečně vidí v praxi to, o čem se již několik let učí na škole.

Co kromě nahlížení „pod pokličku“ může tento projekt studentovi dát?
Zároveň dává tento projekt velmi slušný základ k tomu, aby manažer dokázal rozpoznat silné stránky studenta a jeho případný potenciál pro budoucí spolupráci. Stínování manažera je sice velmi krátký a rychlý projekt, nicméně pro krátké „pracovní námluvy“ to stačí. Obě strany si mohou udělat obrázek o tom, jestli by spolu chtěli a dokázali dlouhodobě pracovat. O tom je podle mě celý tento projekt. Zbytek se student naučí během dlouhodobější stáže nebo praxe, ale co se naučit nedá je charakter, chuť něčeho dosáhnout, tah na branku, prostě takové to známé a otřepané mladý a hladový.

A našel jste si už nějakého svého studenta, který je mladý a hladový?
Projekt mi umožňuje blíže poznat vybrané studenty, jak přemýšlí, jaká je jejich vnitřní motivace a chuť něčeho dosáhnout a být úspěšný. Tohoto projektu se účastním na NEWTON College již po druhé a získal jsem z prvního ročníku nadějného studenta, který u nás podává výborné výsledky. Proto hodlám v tomto projektu pokračovat i v budoucnu.

Studenti si chválili, že mohli být skutečně „u všeho“. Představovalo to nějaký problém v organizaci vašeho dne?
Velmi často si organizuji diář tzv. „blokově“ takže jeden den mám třeba vyčleněný jen na hodnotící rozhovory, další den mám přijímací pohovory, další den školení atd. Aby studenti viděli co nejvíce, rozmanitost práce manažera, tak jsem si akorát naplánoval v jednom dni několik různých druhů aktivit, aby studenti neviděli pořád jedno a to samé. Cílem je, aby měli co nejširší a komplexní představu o tom, co dělám. Jinak tento projekt pro mne nepředstavoval žádné omezení.

Co vás zaujalo či příjemně překvapilo?
Zaujalo mne, že se do projektu hlásili zejména studenti prvního ročníku. Je to asi tím, že jsou ještě opravdu „hladoví“ po novinkách a vědění, zatímco studenti vyšších ročníků už zažili řadu jiných aktivit, školení, workshopů a už jsou asi trošku přesycení. Nicméně mne příjemně překvapilo jak se vybraní studenti do projektu se zájmem a upřímně zajímali o práci manažera a sami se aktivně zapojovali do zadaných úkolů. Často přicházeli se zajímavými postřehy, které ani mě třeba nenapadly.

Po zkušenostech se studenty byste jim doporučil co?
Stínování manažera je však podobné jako když byste se chtěli naučit lyžovat, ale celý den stojíte pod kopcem a sledujete instruktora. Je to sice fajn, vidíte co všechno můžete jednou umět, je na něj krásný pohled a může Vás to motivovat na sobě pracovat a učit se. Nicméně, pokud sami nenazujete ty lyže a nezkusíte to, tak Vám zbyde jen to koukání. Proto je podle mne velmi důležité
a užitečné, aby po studenti, kteří nechtějí jen koukat, ale chtějí se i něco naučit, začali na sobě makat při dlouhodobější stáži.